Ворога на кпини

Валерій Кругов: «Політична карикатура проштрикує осиковим кілком серце терориста»

Валерій Кругов: «Політична карикатура проштрикує осиковим кілком серце терориста»

Зважаючи на те, що карикатура – це малюнок часу, у Росії сьогодні широкий асортимент вибору тем цього жанру: не­оголошена війна з Україною, невизнання світовою спільнотою ціни на нафту, стрімке падіння рубля тощо. Кремлівські лідери так і не зрозуміли головного уроку: сміх не можна посадити на ланцюг, не можна залякати того, хто сміється. Але деякі можновладці все ще намагаються це зробити. Викривального сміху російська влада боїться мало не більше, ніж журналістських розслідувань. Тому спецслужби РФ почали фабрикувати так звані «карикатурні» кримінальні справи, які мало не щотижня заводять на митців-вільнодумців. Не оминула пильного погляду охоронців «політичної русоморале» й Україна. У «Комсомольській правді» з гнівом обрушилися на карикатуриста з Херсона Валерія Кругова, який був організатором IV міжнародного конкурсу «Диявольська бензоколонка». «Цей українець „грається з вогнем“», – зауважив хтось із цього приводу. Російським журналістам не сподобалося, що художники з понад 30 країн світу мали можливість висміяти діяльність творця «нової» Росії Володимира Путіна. Карикатуристів вони називали мало не фашистами, а тему конкурсу – «маразматичною». Писаки Росії так і не зрозуміли, що своїми діями самі ж себе і викрили, адже над собою здатні сміятися лише духовно здорові й сильні люди та суспільство.

«Диявольська бензоколонка»<br /> Перший приз – Андрій Левченко.<br /> Полтава, Україна.

Перше місце посів Андрій Левченко з Полтави, вдало показавши, що Путін є наступником Гітлера. На малюнку зображений усім відомий «кінофрагмент», коли Гітлер в останні дні Третього рейху нагороджує дітей «Гітлерюгенда» у дворі свого бункера. Карикатурист зосереджує увагу глядача на образі маленького Путіна, якого «пестить» фюрер, що означає: новий «Звір» цілком повторює злочинні дії Адольфа.

В ексклюзивному інтерв’ю журналу «Військо України» Валерій Кругов розповів про свою діяльність, реакцію на критику з Росії та подальші творчі плани.

– Валерію, розкажіть про свої перші кроки в жанрі «карикатура» і чим ця «комічна забіяка» вас привабила?

– Першу карикатуру я намалював ще в 1982 році, коли навчався на історичному факультеті Запорізького університету. Тоді у СРСР відбулася зустріч генсека КПРС Леоніда Брежнєва з канцлером ФРН Гельмутом Колем. На малюнку поруч з політиками був зображений також мій друг-однокурсник. Цю «доленосну» зустріч я намалював в радянському пропагандистському стилі: усі обличчя – у профіль, як на відомих плакатах а-ля «Маркс-Енгельс-Ленін». Показав свій «доробок» друзям. Мені пощастило, що ніхто з них не був «стукачем» КДБ, адже пізніше я дізнався, що на нашому курсі теж був їхній інформатор. Через рік мене прийняли до запорізького клубу карикатуристів «Карусель». Виявилося, що професіоналам-карикатуристам сподобалися мої роботи.

Рішення зайнятися саме цим жанром мистецтва було цілком свідомим, адже карикатура є частиною мого життя. Ця «мінлива пані» може бути злою та доброю, викривати сатирою і гріти гумором. Справжніх карикатуристів не так багато. Треба не тільки вміти малювати, а ще й знати суспільні науки, бути обізнаним у політичному житті своєї країни та світу, одночасно бути режисером-сцена­ристом-відеооператором. А ще треба вміти компонувати кожну карикатуру, щоб вона стала таким певною мірою оповіданням. І головне – щоб було смішно й зрозуміло багатьом людям. Якщо на папері буде присутня ще якась дрібниця, така собі «родзинка», то це – вищий пілотаж у світі карикатури. Цього прагне кожен митець.

«Диявольська  бензоколонка» Володимир  Казаневський.  Київ. Україна.

«Диявольська бензоколонка»
Володимир Казаневський.
Київ. Україна.

– Хто є для вас прикладом у цій роботі?

– Наш український геніальний карикатурист Юрій Кособукін, який отримав більше 300 нагород на міжнародних конкурсах. На жаль, він пішов із життя у 2013 році. Цей талановитий митець був занесений до «Книги рекордів Гіннеса» як карикатурист з найбільшою кількістю нагород, здобутих на міжнародних конкурсах карикатур. Також подобається творчість Михайла Златковського з Москви. Він є членом Французької академії гумористичних мистецтв, з 1988 по 2007 роки був віце-президентом європейської організації професійних карикатуристів (FECO). Я пишаюся тим, що вони очолювали журі конкурсів карикатури, які організовував я.

«Диявольська бензоколонка» Павло Таусіг. Франкфурт-на-Майні. Німеччина.

Пам’ятаю, коли тільки-но розпочинав свою діяльність, я розповів колегам про плани вивести конкурси карикатури на міжнародний рівень. Тоді більшість із них були переконані, що такі визнані майстри не пристануть на пропозицію увійти до складу журі. Але я був упевнений, що «велика» тема зможе їх зацікавити. Так і сталося. Юрій Кособукін одразу у 2010 році погодився очолити журі конкурсу «Футбол об’єднує нас», присвяченого проведенню Euro-2012. Цей був наймасштабніший конкурс в історії української карикатури, який зібрав митців із 73 країн світу! За його результатами були надруковані два каталоги та проведені виставки в Ялті, Херсоні, Каховці, Харкові, Полтаві, Львові.

Росіянин Михайло Златковський став головою журі IV міжнародного конкурсу «Диявольська бензоколонка». І це було символічно.

Валерій Кругов

Валерій Кругов народився 20 березня 1962 року.

Карикатурою займається з 1982 року. З 1999-го організовував виставки художників, фотографів, скульпторів. У 2009 році став засновником та організатором проекту «Міжнародний фестиваль мистецтв – творчих сатиричних конкурсів „Гоголь-фентезі“».

У період з 2009 по 2013 роки провів п’ять міжнародних літературних конкурсів, у яких взяли участь понад 300 авторів з України, Болгарії, Білорусі, Казахстану, Ізраїлю, Канади. З 2010 по 2012 роки Кругов провів два конкурси карикатури «Футбол об’єднує нас», присвячених ЄВРО-2012. У грудні 2013 року він організував III міжнародний конкурс карикатури «Український вибір. Україна – Європейський Союз», де свої роботи представили карикатуристи з 25 країн світу. У серпні-жовтні 2014 року під його керівництвом відбувся IV міжнародний конкурс «Диявольська бензоколонка». У лютому цього року в Україні відкрився V міжнародний конкурс карикатури «Тоталітаризм. Карикатури і шаржі», де Валерій Кругов є одним з основних організаторів.

За підсумками конкурсів видано три каталоги, в яких розміщено 260 карикатур і шаржів із 40 країн світу.

«Диявольська  бензоколонка» Віктор Голуб.  Здолбунів.  Україна.

«Диявольська бензоколонка»
Віктор Голуб.
Здолбунів. Україна.

– Чи затребувана сьогодні в Україні політична карикатура?

– Так. Особливо після Майдану. Раніше непоодинокими були випадки, коли, приміром, при «політичному батькові» Януковича Леоніді Кучмі деякі херсонські ЗМІ виплачували навіть гонорари за мої неопубліковані роботи! Редактори не наважувались друкувати політичні карикатури. Зараз же ситуація кардинально змінюється, хоча небезпека для карикатуриста зросла. Це пов’язано з тим, що політична карикатура проштрикує осиковим кілком серце терориста, політичного дикуна, хабарника та іншого злодія.

Можу навести за приклад ті конкурси, які разом з колегою Михайлом Шлафером з Полтави проводжу від початку Революції гідності. Цю серію я задумав як протидію ворогам України ззовні та зсередини. Перший конкурс розпочався 15 грудня 2013 року, закінчився 1 квітня 2014-го. Тоді карикатуристи з 25 країн світу показали своє сприйняття українських подій: від спротиву кримінальній «Партії регіонів» до моменту захоплення росіянами Криму. Міжнародний конкурс називався «Український вибір. Україна – Європейський Союз». Переміг талановитий митець з Рівного Віктор Голуб.

– На вашу думку, сьогодні художник повинен брати участь у громадських протестах?

«Диявольська  бензоколонка» Другий приз –  Рібер Хансон.  Стокгольм. Швеція.

«Диявольська бензоколонка»
Другий приз – Рібер Хансон.
Стокгольм. Швеція.

– Справжній художник чи творча особистість – це космічна істота, яка належить усьому світу та собі. Він нічого нікому не винен, тому що справжня (а не замовлена) творчість є відображенням істинної свободи духу. Якщо до творчості «чіпляються» гроші, то на митця впливає смак чи несмак замовника. Достатньо згадати колекціонера «золотих батонів» і «римського правителя», тобто Януковича та Пшонку. Якщо ж талановитість майстра співпадає з активною громадською позицією, то це вдесятеро важливо! Такий творець не тільки займається «мистецтвом заради мистецтва», а ще й веде за собою. І найчастіше вони опиняються на боці добра, а не зла. Це показали і проведені мною конкурси. Наприклад, талановиті карикатуристи з Росії не тільки входять до складу журі, а й беруть у конкурсах активну участь. Щоправда, деякі потрапили під вплив «рашистської» пропаганди. Вони навіть повірили в нісенітницю, що на Майдані розіп’яли дітей зі Слов’янська. Прихильником правди сьогодні в Росії бути небезпечно, адже від путінської влади лунають погрози фізичного знищення. Як, приміром, у випадку з Антоном Мирзіним, який через це емігрував до України.

– Організовані вами конкурси справляють враження на широкий загал глядачів. За якими критеріями ви відбираєте учасників виставок і членів журі?

«Диявольська  бензоколонка» Антоніо Сантос-Сантіагу.  Лісабон.  Португалія.

«Диявольська бензоколонка»
Антоніо Сантос-Сантіагу.
Лісабон. Португалія.

– Ще у 2010 році, коли проводив перший міжнародний конкурс, вирішив для себе, що до складу журі будуть входити тільки найкращі карикатуристи світу з активною громадською позицією. Це Володимир Казаневський (Україна), Олег Дергачов (Канада), Валерій Курту (Німеччина), Мир-Теймур Мамедов (Азербайджан), Віллем Рейсінг (Нідерланди), Микола Арнаудов (Болгарія) тощо. Я не керую ними у творчому плані, а як організатор і член журі займаюсь лише статистикою й оголошую результати. Тільки голосування визначає переможця, як це було у випадку з карикатурою на Путіна-Гітлера, за яку всі члени журі проголосували одноголосно.

Конкурси не проводяться під якесь замовлення. Саме тому наші творчі змагання проводяться на високому професійному рівні, а призерами стають справді найкращі.

«Диявольська  бензоколонка» Віктор Голуб.  Здолбунів.  Україна.

«Диявольська бензоколонка»
Віктор Голуб.
Здолбунів. Україна.

Виставки повинні бути пересувними і демонструватися не тільки в Україні. Так, у вересні минулого року ми представили доробки митців у Домі сатири та гумору в м. Габрово (Болгарія). А ще, на мою думку, обов’язково треба друкувати каталоги конкурсів. Сьогодні в нашому доробку вже чотири збірки кращих робіт карикатуристів світу. І головне – художники змагаються не за гонорари. Усім переможцям вручається статуетка-приз «Рудий Панько», який, як гадав сам Микола Гоголь, був видавцем «Вечорів на хуторі…» Зараз це бронзова статуетка. Спочатку вона була керамічною, виготовленою майстром Миколою Вакуленком з Ялти, потім – дерев’яною від майстра Володимира Цепляєва з Києва.

«Диявольська  бензоколонка» Луїс Поль.  Ньютрал Бей.  Австралія.

«Диявольська бензоколонка»
Луїс Поль.
Ньютрал Бей. Австралія.

– Якими є плани на майбутнє?

– Після перемоги над ворогом створити перший український музей сатири та гумору на базі проекту «Гоголь-фентезі». А зараз працювати над тим, щоб V міжнародний конкурс карикатури з промовистою назвою «Тоталітаризм. Карикатури і шаржі», який стартував у лютому, пройшов достойно. За його результатами планую провести пересувні виставки в різних країнах світу, в ООН, парламенті Євросоюзу, ОБСЄ, Штаб-квартирі НАТО. Це не завдасть Україні значних витрат, проте вкрай дратуватиме нашого ворога. Адже я хочу донести до людей різних держав правду про Росію – країну-агресора, для якої людські життя – це ніщо порівняно з її імперськими амбіціями. І повірте, картинка вкарбовується в наш мозок набагато краще за слово. Тому вся російська пропаганда проти України на очах всього світу вмить оголить свою потворну сутність – брехню і злобу, від яких з огидою відвернеться вся світова спільнота.

– Що б ви хотіли побажати читачам журналу «Військо України»?

– Ваша аудиторія здебільшого – це воїні, перед мужністю яких низько вклоняюся. Я бажаю їм перемогти ворога та повернутися додому неушкодженими і живими, а українцям – єдності, бо саме в ній ми непереможні.

Бесіду вів Олександр ПРИСЯЖНИЙ

EnglishFrenchGermanItalianPortugueseRussianSpanishUkrainian
Powered by Ajaxy

Ти станеш командиром!

Військо України
Международный выставочный центр

Партнери проекту