Журнал

ФІНАНСОВИЙ СТИМУЛ ДО СЛУЖБИ

ФІНАНСОВИЙ СТИМУЛ ДО СЛУЖБИ

Наступного року військовослужбовці отримають орієнтовно на 30 відсотків вище грошове забезпечення, ніж тепер. Чергове поповнення «військового гаманця» уже закладено в бюджет оборонного відомства на 2019 рік. А це означає, що, попри складні економічні умови, держава дбає про те, аби військовослужбовці та їхні родини почувалися захищеними

Наразі триває узгодження всіх необхідних процедур. Адже підвищення залежатиме від належності військової частини до того чи іншого виду (роду) військ, інтенсивності служби, участі в бойових діях тощо. Впродовж останніх двох років, наприклад, зросло грошове забезпечення у військовослужбовців Сил спеціальних операцій, Десантно-штурмових військ, морської піхоти та льотного складу. Тому розрахунки проводитимуться так, аби престижні військові професії й надалі вирізнялися серед інших достойною грошовою винагородою.

Відповідна ініціатива з’явилася ще навесні нинішнього року, коли Генеральний штаб розпочав бюджетний процес та визначив орієнтовний план утримання Збройних Сил. Влітку його затвердив Міністр оборони України. Пропозиція лягла в основу бюджетного запиту, який згодом спрямували до Ради національної безпеки та оборони. Вже у вересні РНБО своїм рішенням рекомендувала збільшити рівень грошового забезпечення військовослужбовців. З таким розрахунком, аби контрактник першого року служби отримував не менше 10 тис. грн. Це рішення РНБО затвердив Президент України Петро Порошенко. Наразі в Департаменті фінансів Міністерства оборони України триває детальне опрацювання процедури нарахувань.

Загалом той факт, що за кілька останніх років у військових фінансистів значно побільшало роботи, не може не радувати. Все це завдяки загальній тенденції до зростання відсотка фінансування армії. Тепер виділені кошти необхідно ефективно і раціонально використати. Тоді як до початку російської агресії Збройні Сили, як відомо, отримували обмежений фінансовий ресурс. Фахівці департаменту змушені були постійно сушити голови над тим, як найбільш оптимально використати наявні кошти, фактично «закриваючи» ті напрямки, які потребували цього найбільше.

Відколи асигнування збільшилося у понад два з половиною раза, вже слід працювати, як то кажуть, з думкою про завтрашній день. Насамперед визначили пріоритети за різними видами і родами військ. Сили спеціальних операцій, Десантно-штурмові, Сухопутні війська, Повітряні Сили тощо. Змінилися вимоги до проведення публічних закупівель. До До війни, наприклад, ці процедури могли тривати кілька місяців. Тепер це значно коротші терміни.

Про дієвість таких підходів свідчить прийняття на озброєння минулого та нинішнього років нових ракетних комплексів, боєприпасів, катерів тощо. Все це насамперед результат продуманого планування. Адже нові типи ОВТ, як відомо, не можуть з’явитися відразу. На їхню розробку, проектування та початок серійного випуску потрібні роки. За взірець у Міноборони взяли принципи розподілу оборонного ресурсу у країнах НАТО. Там приблизно 20% оборонного бюджету спрямовують саме на розвиток озброєння. В цьому є принаймні три позитивні моменти. По-перше, зміцнюється обороноздатність нашої держави. По-друге, бюджет розвитку достатньо прозорий (окрім відомостей, які становлять державну таємницю), його можуть бачити і народні депутати, і уряд, і громадськість. По-третє, кошти, заплановані на програми розвитку, не можуть спрямовуватися на будь-які інші потреби.

Бойові дії на Донбасі внесли чимало й інших коректив у роботу фінансових органів Збройних Сил. Цілком логічно, що солдату чи офіцеру, який воює та постійно змінює місце свого перебування разом із частиною, навряд чи потрібні при собі кошти. А ось його сім’я має бути забезпечена. Тому першочергово кожному військовослужбовцю оформили карткові рахунки.

Нинішнього року на вико­нання вимог Уря­ду в Збройних Силах впро­­вад­жується ди­с­тан­цій­не об­слу­­говування в державному казначействі. Воно дозволяє проводити фінансові операції з використанням електронних підписів начальника фінансової служби, командира та печатки військової частини. Нововведення особливо актуальне для тих військових частин, які перебувають у зоні проведення операції Об’єднаних сил, або в разі, коли потрібно провести термінову оплату. Крім того, 25 найкращих за підсумками роботи фінансових органів отримали можливість здавати звітні документи в Департамент фінансів, починаючи з III кварталу нинішнього року, в електронному вигляді дистанційно. Це дозволяє значно економити час та кошти на відрядження.

– Фінансова система Збройних Сил України інтегрована в загальну фінансову структуру країни, тому ми запроваджуємо всі необхідні новації і в оборонному відомстві, – пояснює директор Департаменту фінансів Міністерства оборони України полковник Сергій Дяченко. – Починаючи з бюджетного планування і закінчуючи фінансовим забезпеченням Збройних Сил на рівні держави.

Наступний фінансовий рік обіцяє бути не менш насиченим. Проектом Закону «Про Державний бюджет України на 2019 рік», схваленим у вересні, Міністерству оборони передбачено 101,4 млрд грн (2,57% ВВП), з них 0,8 млрд грн на потреби Державної спеціальної служби транспорту (ДССТ). У порівнянні з 2018 роком видатки зросли на 17%.

Виходячи з цього, у військовому відомстві визначили наступні пріоритети фінансування. Перший, як уже згадувалося, – збільшення орієнтовно на 30% розмірів грошового забезпечення військовослужбовців. Другий – оснащення військ сучасними зразками озброєння та військової техніки. Третій – матеріально-тех­ніч­не забезпечення військ, у першу чергу – операції Об’єднаних сил.

Найбільші видатки – 66,6 млрд грн (66,1 %) – будуть спрямовані на персонал. Це на 16,2 млрд грн більше проти нинішнього року. Вони передбачені на підвищення зарплатні, закупівлю речового майна, соціальні виплати, харчування тощо. Серед іншого заплановані кошти дадуть змогу закупити для армії вкрай необхідні та високодефіцитні зразки озброєння, військової техніки, безпілотні авіаційні комплекси, РЛС тощо.

У Департаменті фінансів Міністерства оборони України наразі триває підготовка до наступного фінансового року. Проте не забувають тут і про поточні проблеми. Однією з таких, наприклад, є автоматизація фінансових процесів, обліку та звітності. Наразі робота з цих питань триває.

Не менш важливою також є кадрова проблема. Професія військового фінансиста, як відомо, споріднена. Фахівці цієї галузі широко затребувані й у силових структурах, і в народному господарстві, і в банківській та інших сферах. Тому у Збройних Силах України відчувається певний брак фахівців цієї спеціальності. Особливо ця проблема загострилася після російської агресії в Україну, коли у Збройних Силах почали з’являтися нові бригади, батальйони та інші військові частини. На жаль, випускників Військового інституту Київського національного університету імені Тараса Шевченка (ВІКНУ) для запов­нення первинних та інших вакантних посад не вистачало. Отже заповнити цю прогалину вдавалося шляхом призову офіцерів із запасу на проведення з ними 3-місячних курсів на базі ВіКНУ.

Із закінченням мобілізації частина фахівців звільнилися, деякі й досі продовжують службу. В Департаменті фінансів запевняють, що раді прийняти до своїх лав нових співробітників із відповідною освітою і можливістю призватися на військову службу.

 

Сергій БАСАРАБ

Powered by Ajaxy