Журнал

ЩО ДОРОГО ДЛЯ «КОНКОРДА», ДОРОГО І ДЛЯ НАС. АЛЕ Є НЮАНС

ЩО ДОРОГО ДЛЯ «КОНКОРДА», ДОРОГО І ДЛЯ НАС. АЛЕ Є НЮАНС

Найкращі у світі  симулятори для тренування пілотів вертольотів сімейства «Мі» створюють в Україні  – Кременчуцьке науково-виробниче об’єднання «Авіа» займається цим напрямом роботи понад двадцять років

Їхніми  тренажерами сьогодні укомплектована одна з авіаційних баз у США. Серед покупців також Канада, Велика Британія, Індія, Єгипет, Судан. З 2010 року клієнтом українського виробника тренажерів є корпорація Concord ХХІ. На її замовлення в НВО створили навчально-тренувальний центр для екіпажів, які експлуатують вертольоти типу Мі-8МТВ (Мі-17В) і Мі-171. Іноземці тоді високо оцінили можливості українських розробок. А сьогодні вони активно цікавляться продукцією нового покоління. В «Конкорді» кажуть, що ціна на тренажери дуже висока. Наприклад, симулятор Мі-8МТВ  коштує близько 5 млн доларів США. Віртуальні машини інших моделей ще дорожчі, адже більш технологічні. Але в цьому випадку, зазначають наші виробники, ціна є цілком виправданою.
У Кременчуці на тренажерах тренувального центру навчалися цивільні та військові пілоти понад двадцяти найбільших авіаційних держав. Тут проходили підготовку навіть президентські вертолітники декількох республік. Навчалися в центрі на тренажерному комплексі Мі-8МТВ й кілька екіпажів наших військових пілотів.
У практиці країн НАТО використання аналогічних тренажерів є значущою складовою всіх програм підготовки пілотів.
Нині українські військові гвинтокрили щодня піднімаються в повітря в районі проведення АТО на території Донецької та Луганської областей. Наші пілоти транспортують поранених, виконують інші завдання. Крім того, на рахунку вертолітних підрозділів багаторічна участь у миротворчих місіях на Африканському континенті. Після такого досвіду наших вертолітників навряд чи можна чимось здивувати.
Проте навіть досвідченим майстрам потрібні авіасимулятори. А  молодим вертолітникам вони просто необхідні.
Саме такого висновку дійшов начальник армійської авіації командування Сухопутних військ України полковник Володимир Пастухов. Він  особисто виконав пробний «політ» на віртуальному Мі-8МТВ і переконався, що цей інноваційний тренажер максимально наближає пілота до реальних умов експлуатації.
– Все – як у справжній повітряній машині. Програмне забезпечення дозволяє змінювати погодні умови, працювати в режимі дня і ночі, використовувати різні ландшафти, зокрема і складну гірську місцевість. Окрім того, інструктор під час польоту може вносити будь-які ввідні стосовно технічного стану літака. Наприклад, про «загорання одного із двигунів», «відмову гідросистеми» або інші збої. Тобто такі елементи, які в повітрі відпрацьовувати неможливо.
Також інженери передбачили й ситуації, коли вертоліт стає мішенню противника і по ньому ведеться вогонь як з повітря, так і з землі. Саме після атак із землі наша армійська авіація втратила декілька екіпажів на початку АТО, – зазначив полковник Володимир Пастухов.
Сьогодні до цього можна підготуватися заздалегідь. Завдяки тренуванням і комп’ютерній модуляції пілотам стає легше орієнтуватися під час реального обстрілу.
За словами полковника Володимира Пастухова, кращого місця для підготовки вертолітників в Україні сьогодні немає. Навчальні класи центру оснащені всіма необхідними моделями та стендами. Тут можуть проходити підготовку не тільки пілоти, але й бортові техніки. Добре було б, якби в кожній бригаді армійської авіації були такі умови для підвищення рівня технічної підготовки.
Ось тільки ціна тренажера кусається. Виробник сьогодні не може знизити його вартість через дорогі складові. Але в НВО готові піти на компроміс і надати свою тренувальну базу нашим армійським вертолітникам. Важливо, що для них навчання коштуватиме вп’ятеро дешевше, ніж для іноземних колег.
Технічний та комерційний директор НВО «Авіа» Юрій Моцар розповів, що тренажери НВО «Авіа» Міноборони України закупило для Харківського національного університету Повітряних Сил імені Івана Кожедуба більше п’яти років тому. Хоча спеціалісти об’єднання  і проводили їхню модернізацію, але це вже пройдений етап.
– Порівняйте, який у вас був мобільний телефон п’ять років тому і який нині. Якщо його не модернізувати, він не стане сучасним просунутим гаджетом. Так само еволюція технологій змінила і підходи до створення авіасимуляторів, – резюмує Юрій Моцар. – Тренажери, які сьогодні є в центрі підготовки,  –  продукція нової генерації.
Спеціально для Міноборони України в НВО «Авіа» розробили 20 програм підготовки льотного складу: від навчання курсантів до вдосконалення майстерності пілотів із великим досвідом. Ці програми в залежності від рівня льотчика можуть тривати від тижня до декількох місяців та органічно поєднуються із практичними заняттями на тренажерах. Завдяки цьому скорочується час переходу до ефективної льотної практики, а головне – заощаджуються значні кошти, які витрачаються на пальне та моторесурс повітряних машин. Для прикладу, за годину польоту Мі-8МТВ витрачає більше ніж півтонни авіаційного гасу.
До речі, НВО «Авіа» на замовлення Міноборони України розробило тренажер Мі-24, який є основним бойовим вертольотом української армійської авіації. Він готовий на дев’яносто відсотків. За місяць інженери обіцяють ввести в роботу всі його агрегати. Крім польотів у простих, складних і аварійних ситуаціях, на ньому також можна відпрацьовувати політ в окулярах нічного бачення, застосовувати всі системи озброєння і  моделювати політ вертольотів у бойовій групі.

Ігор ПАРУБСЬКИЙ

 

 

 

EnglishFrenchGermanItalianPortugueseRussianSpanishUkrainian
Powered by Ajaxy

Ти станеш командиром!

Військо України
Международный выставочный центр

Партнери проекту