Журнал

НАВЧИТИСЯ ПРОТИСТОЯТИ ПРОПАГАНДІ ПРОТИВНИКА

НАВЧИТИСЯ ПРОТИСТОЯТИ ПРОПАГАНДІ ПРОТИВНИКА

Продовжуємо розмову на тему інформаційно-пропагандистського забезпечення особового складу військових частин і підрозділів, що беруть участь у проведенні антитерористичної операції на Донбасі. А також намагаємося знайти відповідь на запитання, як посилити вплив ІПЗ на свідомість і поведінку військовослужбовців Збройних Сил України задля формування в них високого морально-психологічного стану, громадянської свідомості та відповідальності, вірності військовому обов’язку.
фото2Нашим співрозмовником є полковник Валентин Федічев, який донедавна був заступником керівника АТО в Донецькій та Луганській областях, а після планової ротації приступив до виконання обов’язків головного інспектора з гуманітарного та соціального забезпечення Головної інспекції Міністерства оборони України

– Командування Збройних Сил України докладає чимало зусиль заради того, щоб досягти моральної, психологічної готовності військовослужбовців до виконання бойових завдань і забезпечити в цьому компоненті безумовну перевагу над бойовиками. Як би ви в цьому сенсі оцінили обидві сторони?
– Питання непросте. І однозначної відповіді тут бути не може. Тому спробую певним чином згрупувати власні погляди.
По-перше, неоголошена війна Російської Федерації за участю підрозділів регулярних Збройних сил РФ, російських та інших найманців, сепаратистів-зрадників проти нашої країни об’єднала громадян України незалежно від їхнього етнічного походження, мовної та релігійної різноманітності, політичних поглядів, місця народження та місця постійного проживання.
фото4По-друге, анексія РФ півострова Крим, оголошені нею плани щодо ліквідації української державності, створення з східних і південних областей України вигаданої кремлівськими провокаторами «Новоросії» з подальшим її включенням до РФ, відверте знущання російських політиків з історії, святинь та традицій українського народу фактично стало підґрунтям формування нової української нації на основі духовної єдності громадян України.
По-третє, зазіхання зовнішнього агресора на територіальну цілісність нашої країни, підступна, злочинна діяльність незаконних збройних формувань на українському Донбасі створили правові та морально-етичні підстави для повномасштабного застосування Збройних Сил України за їхнім призначенням відповідно до Конституції України та законів України.
І, нарешті, четверте. Україна стала об’єктом воєнної агресії РФ, ворог топче нашу українську землю. Війна для України є справедливою. Саме тому наша держава виявилася спроможною задіяти для опору свій духовний оборонний потенціал.
Всі перераховані мною фактори в їхньому органічному поєднанні є основою формування ідейного переконання та морально-психологічної готовності українських військовослужбовців, які поступили на військову службу за контрактом або прийшли до військкомату добровільно, поповнили армійські лави під час мобілізації чи призову, стати на збройний захист Вітчизни. У цьому наша сила й перевага над ворогом.
– Завдяки чому можна досягти такої переваги?
– Тут треба постійно реалізовувати, ефективно застосовувати ідеологічний потенціал держави. Він же має виявлятися у морально-психологічному стані конкретної особистості, конкретного військового колективу, конкретного військового формування. Цей стан є досить динамічним і за певних обставин навіть досить уразливим. Що необхідно враховувати.
Воєнні ідеологи РФ, наприклад, приділяють морально-психологічному фактору величезну увагу. Російські науковці розробили та запровадили цілісну систему ідеологічного обґрунтування й супроводу війни. Для цього задіяні відповідні ресурси: організаційні, наукові, кадрові, фінансові, матеріально-технічні. Проти України фактично розгорнуто інформаційний фронт, який діє синхронно з фронтом воєнним.
Об’єктами впливу є, у глобальному масштабі, свідомість як громадян РФ, так і України, а також інших важливих для зовнішньої політики Кремля країн світу та світової спільноти в цілому. У регіональному масштабі під постійним прицілом знаходяться проросійські бойовики, мешканці українського Донбасу з обох сторін лінії розмежування, військовослужбовці сил АТО. Мішенню для ураження ідеологічною зброєю можуть стати й окремі категорії цивільних людей і військовослужбовців. Не виключається цілеспрямований    тиск на конкретну особистість.
фото3– Що є в нашому ідеологічному арсеналі і чим сьогодні володіє противник? На що він у першу чергу спрямує зусилля в інформаційному протистоянні?
– Наш ідеологічний арсенал базується на почутті патріотизму, несприйнятті російських імперських, шовіністичних амбіцій, а також на внутрішньому протесті проти загарбницької зовнішньої політики РФ.
Ідеологія ж нашого ворога базується на ностальгічних згадуваннях значної частки росіян про колишню імперську велич Росії, на бажанні «великоросів» зразка ХХІ століття, за будь-яку ціну, повернути статус величної імперії. На жаль, при цьому акцент робиться не на цивілізованому змаганні в економіці, науці та культурі, а виключно на силовому варіанті.
Для реалізації цих амбіцій РФ задіяла досить ефективні ідеологічні технології, засновані на сучасних комунікаційних і соціальних досягненнях людства. Достатньо нагадати, що на питання, пов’язані з ідеологічною роботою, путінська РФ витрачає більше коштів, ніж на охорону здоров’я росіян.
Як доводить досвід, не всі люди, навіть держави, спроможні витримати шалений тиск російської пропагандистської машини, серед методів діяльності якої є як щоденне «промивання мізків», так і банальний підкуп політичних сил і політичних діячів деяких держав, наприклад, у Греції, Італії, Іспанії.
Для проведення інформаційних акцій у межах інформаційно-психологічної операції проти сил АТО й українського цивільного населення у прифронтових районах у складі армійських корпусів «ДНР» і «ЛНР» було розгорнуто підрозділи інформаційно-психологічного впливу на військо та населення. Крім того, для досягнення мети інформаційно-психологічної операції противник активно використовував російські ЗМІ, електронні засоби та друковані видання «ДНР» і «ЛНР», проросійську мережу Інтернет, зокрема соціальну мережу «В контакті».
Противник, переслідував такі цілі: деморалізувати та дезорганізувати дії військовослужбовців сил АТО; роз’єднати українське цивільне населення та збройних захисників України; дискредитувати Збройні Сили, Національну гвардію, підрозділи МВС України; звинуватити їх у порушенні Мінських домовленостей; зірвати мобілізацію та призов на військову службу; дискредитувати вище політичне та військове керівництво України тощо.
Крім дій противника в інформаційній сфері, як це не прикро, іноді певну шкоду ефективному застосуванню сил АТО завдавали незважені публікації деяких українських електронних ЗМІ. Це, зокрема, стосувалося формування недовіри військово-службовців до об’єктивної оцінки виданих наказів і розпоряджень.
– Які, на ваш погляд, форми інформування в бойовій обстановці є найбільш дієвими?
фото5– Найбільш дієвими є ті форми інформування, які, як кажуть, доходять до об’єктів інформаційного впливу. Тобто є доступними для конкретної категорії військовослужбовців. Так, за наявності безперебійного електроживлення (від державних електромереж або електрогенераторів) суттєво впливають на свідомість військовослужбовців телевізійне мовлення, мережа Інтернет, мобільний зв’язок. За відсутності електропостачання – друковані видання. Але за будь-яких умов – просто правдиве, сердечне слово.
– Чи обмежують військовослужбовцям доступ до інформаційних джерел в особливих  умовах і як протистояти ворожій пропаганді?
– У принципі, військовослужбовці самі обирають, які їм прослуховувати радіостанції або які переглядати телеканали.
Інша річ – що саме вони вимушені дивитися або прослуховувати? Враховуйте ту обставину, що на Маріупольському напрямку, наприклад, здійснюється українське мовлення, а на Донецькому – військовослужбовці сил АТО «першої лінії» оборони «споживають» переважно все проросійське. За цих умов їм потрібна особлива форма прояву мужності – стійкість до пропаганди противника. Наявність же в людини певних переконань,  патріотичних почуттів фактично виключає будь-яку ефективність інформаційно-психологічного впливу з боку ворога.
11– Яку інформаційну продукцію везуть волонтери?
– Волонтери релігійних громад везуть, як правило, релігійну літературу. Якщо є тісна взаємодія та управління волонтерським рухом у конкретному секторі АТО, то можлива доставка періодичних видань. Іноді на опорні пункти та блокпости через волонтерів потрапляють електронні засоби інформування. Величезною є роль так званих інформаційних волонтерів, які беруть участь у проведенні інформаційно-пропагандистських акцій у мережі Інтернет у межах інформаційної боротьби з противником.
– Наскільки тісною в секторах АТО є співпраця з місцевими органами влади, релігійними та громадськими організаціями?
– Співпраця з органами влади та місцевого самоврядування, громадськістю є важливою умовою належного функціонування військового колективу в зоні АТО. Вони нас багато в чому підтримують, а ми їм надаємо певну допомогу. А душпастирська підтримка військовослужбовців в умовах бойової обстановки набула ознак обов’язкової.

Розмову вів
Олександр Бондаренко,
полковник запасу

Powered by Ajaxy